The Influence of Gender Bias Towards Social & Science Students’ Academic Performance in Hasanuddin University


Ivan, Fatimah Adelaida (2022) The Influence of Gender Bias Towards Social & Science Students’ Academic Performance in Hasanuddin University. Skripsi thesis, Universitas Hasanuddin.

[thumbnail of Cover]
Preview
Image (Cover)
F041181316_skripsi_24-02-2022 cover.png

Download (213kB) | Preview
[thumbnail of Bab 1-2] Text (Bab 1-2)
F041181316_skripsi_24-02-2022 1-2.pdf

Download (1MB)
[thumbnail of Dapus] Text (Dapus)
F041181316_skripsi_24-02-2022 dp.pdf

Download (336kB)
[thumbnail of Full Text] Text (Full Text)
F041181316_skripsi_24-02-2022.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (2MB)

Abstract (Abstrak)

(Bahasa Indonesia)
Bias gender adalah salah satu masalah yang sering dihadapi mahasiswa oleh dosen mereka. Fenomena ini terjadi ketika dosen memiliki harapan tertentu tentang bagaimana mahasiswa laki-laki maupun perempuan harus bertindak secara akademis, yang membuat mereka cenderung untuk meunujukkan sikap pilih kasih dan berprasangka terhadap salah satu gender dibanding yang lain. Perilaku bias gender ini bisa saja mempengaruhi performa akademis mahasiswa dari berbagai aspek. Oleh karena itu, peneliti ingin mengangkat topik mengenai bagaimana bias gender mempengaruhi kinerja akademis mahasiswa.
Penelitian ini bertujuan untuk mengamati bagaimana perilaku bias gender mempengaruhi performa akademis mahasiswa dari fakultas sains dan sosial pada Universitas Hasanuddin. Terdapat 40 mahasiswa yang menjadi sampel untuk penelitian ini, yang masing -masing terdiri dari 20 orang yang berasal dari fakultas sains dan sosial. Mereka diberikan kuesioner yang berisi 7 pertanyaan mengenai pengalaman mereka tentang bias gender. Data yang dikumpulkan kemudian diolah menggunakan metodologi kualitatif sebagai metode penelitiannya dan disajikan dalam bentuk penemuan dan diskusi.
Setelah melakukan penelitian yang menyeluruh tentang penelitian ini, ditemukan bahwa setelah menghadapi fenomena bias gender yang dilakukan oleh dosen, mayoritas dari mahasiswa sains dan sosial terpengaruh secara akademis. Akibatnya, sebagian besar dari mereka menjadi tidak tertarik dengan kelas dosen tersebut dan proses pembelajarannya.

(Bahasa Inggris)
Gender bias is one of the issue that student often face by their lecturers. This phenomenon happened when the lecturer hold certain expectation about how male and female students should perform academically, which makes them tend to show favoritism or prejudiced action toward one gender over another. This gender bias behavior may affect students’ academic performance in various way. Hence, the researcher want to raise this topic about how gender bias affect students’ academic performance.
This study aimed to observe how gender bias behavior affect student academic performance from science and social faculty at Hasanuddin University. The samples for this study were 40 students, consists of 20 students each from science and social faculty. They were given a questionnaire with 7 questions regarding their experience about gender bias. The data collected then were processed using qualitative methodology as a research design and presented as findings and discussion.
After doing a thorough research about this study, it was found that after encountering the gender bias phenomenon caused by their lecturers, the majority of science and social students were academically impacted. As a consequence, most of them became disinterested in the lecturers' classes or the learning process.
Kata Kunci : Bias Gender, Dosen, Mahasiswa, Performa Akademik

Keywords : Gender Bias, Lecturer, Students, Academic Performance

Item Type: Thesis (Skripsi)
Subjects: P Language and Literature > PR English literature
Depositing User: S.Sos Rasman -
Date Deposited: 10 Mar 2022 01:31
Last Modified: 10 Mar 2022 01:31
URI: http://repository.unhas.ac.id:443/id/eprint/14057

Actions (login required)

View Item
View Item